فعالیت‌های جهادی پزشک جوان از تبریز تا زهگلوت 
کد خبر: 4164371
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
به بهانه‌ گرامیداشت روز پزشک

فعالیت‌های جهادی پزشک جوان از تبریز تا زهگلوت 

سخن از پزشکانی است که در گرفتاری‌های جهان مادی، معنویت را به کار گره زده و فعالیت‌های جهادی بسیاری را در مناطق محروم رقم می‌زنند، آنانی که در مناطق محروم به جهاد پزشکی می‌پردازند تا مرهم درد محرومان باشند. 

فعالیت‌های جهادی پزشک

سخن از پزشکانی است که در گرفتاری‌های جهان مادی، معنویت را به کارشان گره زده و کارهای جهادی بسیاری را در مناطق محروم رقم می‌زنند، آنانی که در مناطق محروم به جهاد پزشکی می‌پردازند تا مرهم درد محرومان باشند.

«...در برابر قرآن كریم به خداوند قادر متعال، خدایی كه بر همه امور آگاه است و تمامی موجودات در قبضه قدرت اوست، سوگند یاد می‌كنم كه به احكام مقدس اسلام و حدود الهی با دیده احترام بنگرم، از خیانت و تضییع حقوق بیماران به طور جدی پرهیز كنم و سلامت و بهبود آنان را بر منافع مادی و امیال نفسانی خود مقدم بدارم...»؛ این‌ها بخشی از متن سوگندنامه پزشکی است، همان سوگندی که هر پزشک حین فارغ‌التحصیلی بر زبان جاری می‌کند تا یار و غم‌خوار بیمار و رازدار او باشد. 

خبرنگار ایکنای آذربایجان شرقی، به بهانه‌ گرامیداشت روز پزشک، زادروز حکیم بوعلی سینا به هم‌صحبتی با دکتر «میثم گنجه‌ای» پزشک جهادگر نشسته‌ است، کسی که از تبریز تا اهر و از اهر تا زهگلوت و مناطق محروم سیستان و بلوچستان به جهاد پزشکی پرداخته تا مرهم درد محرومان باشد. 

این پزشک عمومی که عضو بسیج جامعه پزشکی آذربایجان‌شرقی بوده، از سال ۹۴ به گروه‌های جهادی ملحق شده و در ۶۰ اردوی جهادی حضور و فعالیت داشته است، او علاوه بر خدمت‌رسانی به مناطق مختلف آذربایجان‌شرقی، به همراه تیم پزشکان متخصص در مناطق محروم کشور خدمت‌رسانی کرده است. 

خاطرات تلخ و شیرین پزشک جهادگر 

دکتر گنجه‌ای، همان ابتدای صحبت به شیرین‌ترین خاطره‌ سال‌های خدمتش در یکی از روستاهای اراک اشاره می‌کند، به دختری که دندان‌هایش کاملاً پوسیده و همین باعث شده بود تا ترک تحصیل هم بکند، اما ترمیم دندان‌هایش توسط گروه‌های جهادی (دکتر قاسمیان، دندان‌پزشک جهادگر) پرده‌ جدید از زندگی را به روی او می‌گشاید تا او هم لبخند بزند. او در این رابطه تعریف کرد: با ترمیم دندان‌هایش دختر مدام آینه را می‌نگریست و می‌گریست و می‌گفت: «مادر دیگر به مدرسه خواهم رفت.» 

وی با بیان اینکه لحظه به لحظه‌های اردوهای جدید سرشار از خاطرات دلچسبی است که ما را برای اردوی بعدی راغب‌تر می‌کند، به تلخ‌ترین خاطره‌ خود نیز اشاره کرد و گفت: فوت یک مرد در روستای قروه نصرت‌آباد سیستان و بلوچستان بر اثر تومور بدخیم از خاطرات تلخی است که در ذهنم نقش بسته، همسرم این بیمار را سونو کرده و متوجه شده بود که توموری بدخیم دارد که به کبدش متاستاز کرده، اما خودش بی‌خبر بود که ارجاعات و پیگیری‌های لازم را انجام دادیم ولی وضعیتش به حدی وخیم‌ بود که بیمار دو ماه بعد فوت کرد. 

گنجه‌ای، گذر دیگری به خاطرات تلخ و شیرین خود از اردوهای جهادی زده و این بار ماجرایی را از یکی از روستاهای ورزقان روایت کرد: سال ۹۵ بود که اردویی جهادی در یکی از مناطق محروم شهرستان ورزقان برپا کردیم، مشغول ویزیت بیماران بودیم که صدای گریه‌ای در سالن توجه همه را به خود جلب کرد، سراسیمه رفتیم و پیرزنی را دیدیم که گریه می‌کرد، آرامَش کردیم و علتش گریه‌هایش را پرسیدیم، تعریف می‌کرد: دندان درد امانم را بریده بود و دندان پزشک هم برای معالجه آن هزینه‌ زیادی می‌خواست و من یک زن بی‌سرپرست، توان پرداخت نداشتم، به خانه برگشته و متوسل به ائمه شدم تا راهی مقابلم قرار دهند، شب را با گریه و دندان درد خوابیده و در خواب گروهی از پزشکان را دیدم که برای معالجه به روستا آمده بودند؛ امروز صبح تعبیر خوابم را با چشمم دیدم و این موضوع بسیار برایم عجیب بود. 

این پزشک جهادگر با بیان اینکه این قبیل اتفاقات که شبه معجزه‌هایی برای ما هستند که در اردوهای جهادی بسیار رخ می‌دهد و شاید بین ۲۰۰۰ ویزیت در هر اردو خداوند ما را برای معالجه دو سه نفری که چشم‌انتظار، نیازمند و دردمند هستند، فرستاده است، تأکید کرد: هرچند در آذربایجان‌شرقی نیز مناطق محروم داریم، اما وضعیت استان به نسبت سایر استان‌ها بهتر است و پزشکان جهادگر و متخصص در استان ما بسیار پرشمار بوده و همه خودشان اعلام داوطلبی می‌کنند.

روایت کودکان پابرهنه در زهگلوت 

وی به روایتی از کودکان پابرهنه‌ در یکی از روستاهای زهگلوت کرمان اشاره کرد و گفت: اردیبهشت سال ۹۷ در یکی از روستاهای زهگلوت اردو زده بودیم و کودکان پابرهنه در دمای ۵۰ درجه بازی می‌کردند از تیم پشتیبانی درخواست کردیم که از شهر برای بچه‌ها کفش بخرند، کفش‌ها را به بچه‌ها دادیم. یکی از بچه‌ها که کفش را پوشید، سریعاً از پایش درآورد، چون به پوشیدن کفش عادت نداشت. این صحنه‌ها ناباورانه بود، چراکه آفتاب گرم به قدری می‌سوزاند که با برخورد تکه سنگی پایم تاول زد، اما آن کودکان محروم پابرهنه می‌دویدند... متأسفانه آن منطقه بسیار محروم و تماماً کپرنشین بود، البته با باز شدن پای گروه‌های جهادی به آن منطقه و همچنین خدمت‌رسانی سپاه، الان وضعیتش بهتر شده است. 

گنجه‌ای که مدیر کانون بسیج جامعه پزشکی شهرستان اهر و مسئول گروه تیم پزشکی متخصصان متشکل از دندان‌پزشک، متخصص داخلی و کودکان، چشم پزشک، جراحی عمومی، متخصص قلب و بوده است در مورد اردوهای جهادی در مناطق مختلف کشور، گفت: بسیج جامعه پزشکی ۵۲ گروه تحت عنوان «شهید رهنمون» دارد که شهرستان‌های محروم غالب جامعه هدف ما را شکل می‌دهد؛ ابتدا تخصص‌ها و خدمات مورد نیاز محل را غربالگری و نیازسنجی کرده و بعد اردوهای سه تا پنج روزه در محل‌های شناسایی شده برپا می‌کنیم و در این میان افراد کم برخوردار، اعضای بهزیستی و کمیته امداد در اولویت کارمان قرار دارند. 

وی با بیان اینکه بسیج جامعه پزشکی کارها را جهادی و بدون بودجه و با امکانات ناچیز پیش می‌برد، ادامه داد: وقت‌هایی شده که پشت خاورهای کابین دار جابه جا شده و بچه‌ها با تخصص‌های مختلف روی زمین خاکی خوابیده‌اند و صبح زود هم با روحیه مضاعف در صحنه حاضر شده‌اند، چراکه برایشان فقط خدمت‌رسانی اهمیت داشته و کارها را کاملا جهادی پیش برده‌اند. 

این پزشک، اردوهای جهادی را فضایی برای تزکیه نفس جامعه پزشکی عنوان کرد و گفت: یک پزشک جهادی وقتی به مطب خود بازمی‌گردد، تمام اتفاقات مناطق محروم را در خاطر دارد و این اردوها حقیقتاً وجدان پزشک را بیدار می‌‌کند.

وی که بسیار اتفاقی با اردوهای جهادی آشنا شده و روزهای شروع به فعالیتش نیز بازخورد بسیار مثبتی گرفته، معتقد است شیرینی‌های خدمت به مردم مهم‌تر از هر داشته‌ای است.

گنجه‌ای ادامه داد: رسالت اصلی یک پزشک کاهش آلام و التیام درد بیمار است و بیمار و پزشک هر دو باید فارغ از تمامی دغدغه‌ها، به فکر سلامتی و درمان باشند و سوگند ما نیز بر همین اساس است، البته می‌دانیم همه به مادیات نیاز دارند، اما چه بهتر که درمان بیماری و خدمت به انسان‌ها در اولویت باشد؛ چه بسیار پزشکانی داریم که پول ویزیت دریافت نکرده و حتی هزینه دارو را نیز خود متقبل می‌شوند، چراکه رسالت اصلی یک پزشک، خدمت به هم نوع و نشاندن لبخند رضایت روی لبان بیمار است. 

این پزشک جهادگر در ادامه با تأکید بر سخن امام راحل مبنی بر اینکه «گمان نمی‌کنم هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به محرومان باشد»، به فرامین حضرت آقا در رابطه با خدمت به محرومان نیز اشاره و تأکید کرد: حضرت آقا در بخشی از بیاناتشان فرودند که جهاد عرصه پزشکی در حقیقت تزکیه نفس است. 

گنجه‌ای که همسرش را نیز در همین اردوهای جهادی پزشکی انتخاب کرده تا امروز دوشادوش هم به خدمت به محرومان بپردازند، در این رابطه گفت: می‌توانم بگویم زوج خوشبختی هستیم و همواره نیز به وجود او افتخار می‌کنم؛ در آستانه اربعین نیز که تیم‌های پزشکی برقرار می‌شود، همسرم بیش از من رغبت نشان می‌دهد و این مایه مسرت و خوشبختی است. 

وی در پایان به پیشرفت‌های ایران اسلامی در حوزه پزشکی نیز اشاره کرد و افزود: در گذشته افراد به عنوان توریست درمانی به خارج کشور می‌رفتند، اما الان به لطف پیشرفتی که بعد از پیروزی انقلاب چشمگیر شده، دانشجو، نخبه و متخصص صادر می‌کنیم و متخصصان ایران جزو اولین‌های دنیا هستند و پیشرفتمان حقیقتا چشم‌گیر بوده، البته جا برای پیشرفت هست، اما الحمدالله از نظر داروسازی، تجهیزات پزشکی، مباحث آموزشی و علمی، مقالات و دانشگاه‌هایمان جزو برترین‌ها هستند.

گفت‌وگو از مهری هاشم‌زاده

انتهای پیام
captcha